Napisal/-a kuzma2 » Po Maj 23, 2005 4:52 pm
Absolutna faza zvoka!
Naj bi bilo zelo poenostavljeno povedano takole: zvok slišimo kot spreminjane zvočnega tlaka v neki časovni enoti.To pomeni, da naše uho zaznave različne zgoščine in razredčine nad in pod zračnim tlakom. Na podoben način mikrofon spremeni zvok oziroma zvočno valovanje v električni signal. Nadtlak naj bi bil el. signal v plus, podtlak pa v minus. Ko tak el. signal peljemo skozi celotni avdio sistem, naj bi zvočnik ravno tako na podoben način pretvoril plus električni signal v nadtlak, minus pa v podtlak. Saj si lahko predstavljate, ko gre membrana ven iz ohišja porine zrak pred seboj in ustvari nadtlak in obratno, ko se vrača, ustvari za sabo podtlak.
V praksi imamo samo dve možnosti ali naš sistem sledi ali ne sledi temu pravilu. Toda kaj je resnično prav ni enostavno ugotoviti. Seveda je stvar zelo enostavna, poslušate vaš sistem, nato na obeh zvočnih omaricah zamenjate plus in minus priključke kablov na obeh zvočnikih enako in zopet poslušate svoj sistem. Tista priključitev, ki se vam zdi , da igra boljše je recimo prav. Ali pa vam se zdi, da ni veliko razlike, ali pa celo je, a se ne morete odločiti kdaj igra boljše. Zakaj?
Da enostavno vse pravilno priključite skozi celotni sistem ni nobeno zagotovilo, da je to tudi prav. Kako se odločiti ,kdaj zveni prav ? Enkrat se vam bo zdel zvok bolj odprt, drugič mogoče bolj zamolkel. Jasno je, da boste verjetno izbrali odprt zvok, če vas sam sistem ni dovolj transparenten. In obratno ,če je vas zvok preveč odprt, agresiven, boste izbrali bolj zaprt temen zvok. Kateri je pravi, ni važno.
Žal predno gremo dalje, poglejmo npr. samo vpliv kablov in zvočnikov na fazno vsklajenost zvoka. Del glasbenega spektra, npr. zgornje srednje področje lahko malce fazno zaostaja zaradi kablov( ki lahko nekje v celotnem spektru delno zakasnijo en del spektra, ki ga slišimo malce kasneje in na ta račun nek del drugega spektra lažno slišimo glasneje ali mislimo, da slišimo več- zvok zamolkel v sredini ali pa vokal štrli preveč ven ) . Seveda še večji vpliv imajo zvočniki s svojo konstrukcijo in izbiro ter uporabo enot in kretnic. Tu prihaja do velikih faznih problemov v veliki večini zvočnikov.
Zato je včasih zelo težko ugotoviti kdaj je prava faza. Lahko se zgodi, da je basovec ali visokotonec vezan izven faze, ker se skupaj s zakasnitvijo faze zaradi kretnice, stvari seštejejo in popravijo. Toda v praksi to ne gre tako enostavno. Namreč zamiki so različni pri različnih frekvencah in to je kompromis, ki se pač uporablja.
Tudi ob pravilni izbiri absolutne faze, lahko del zvočnega spektra igra izven absolutne faze.
Poleg tega pa veliko inštrumentov oddaja zvok, ki je v začetku podtlak. Poenostavljeno povedano- npr.poglejte boben- udarec s palico potisne membrano navzdol, in zgoraj nastane podtlak, spodaj nadtlak, mikrofon pa je nad bobnom, kjer je podtlak. Zatom včasih poslušanje začetkov tonov ne da pravega rezultata. Namesto, da bi slišali pravilno nastajanje tona, izberemo napačno , ki ima odrezan začetek nastajanja tona in lažno zveni »hitrejše in bolj agresivno« v slabših sistemih.
Običajno je v največjo pomoč dobro posneta akustična glasba v prostoru in sicer tako, da mikrofoni niso blizu inštrumentom ali glasovom. Ob pravilni izbiri se vam bo zdelo, da glasbeniki igrajo v dvorani pred vami , ne da bi se drli, s polnim zvokom. Ravno tako boste odmeve inštrumentov v dvorani lažje slišali.
Kakšne so vaše izkušnje?
FK