Pri nadgrajevanju sistemov, večni avdiofilski stalnici, se vedno prepletajo takšne ali drugačne izboljšave, še pogosteje spremembe, včasih pa tudi nazadovanja in razočaranja. Zelo redko pa se zgodijo tudi fundamentalne izboljšave ali "kvantni preskoki", če hočete, ki ne le, da lahko vzbudijo kontemplativne občutke, temveč tudi odločilno determinirajo našo nadaljnjo avdiofilsko pot. Enega takšnih trenutkov sem doživel pred časom, ko sem pri Francu poslušal gramofonsko glavo ZYX (komentar je nekje na tem forumu), pred tem se mi je nekaj podobnega zgodilo pred davnimi leti ob poslušanju močnostnega ojačevalnika Audio Research VT100, ki sem ga testiral za Hi-Fi Journal in predojačevalnika Conrad-Johnson ART, ki še vedno spada v kategorijo najboljše od najboljšega. Razen prvega primera, tokratna izkušnja presega vse ostale.
V zadnjih nekaj letih je moj sistem doživel kar nekaj izboljšav. Z nekaterimi sem imel tudi nemalo problemov, tako, da v začetku sploh nisem bil prepričan, da gre za izboljšavo, vendar se je kasneje, seveda z obilo truda, pa tudi "samoizpraševanja", vse postavilo na pravo mesto. Pri tem mi je bila v veliko pomoč tudi fenomenalna knjiga Get Better Sound, Jima Smitha, najcenejši in najbolj učinkovit tweak na svetu. Zadnji dve izboljšavi, ki sta v dom prišli ena za drugo v zelo kratkem času, pa sta reprodukcijo dvignili na raven, ki je doslej nisem slišal še nikjer. Slišal sem že globlji in širši glasbeni oder, prav tako morda "več" zgornjega basa in še bolj dinamično neomejeno in skrajno glasno reprodukcijo, še nikjer, razen morda v enem ali dveh primerih, pa še nisem doživel tako avtentične ali verne, če hočete, glasbeno celovite in verodostojne, tonalno oziroma timbralno neokrnjene in transparentne reprodukcije s skoraj popolnim izginotjem zvočnih omaric. Nič kaj dosti ni več na poti glasbe, človek ima občutek, kot da bi se selil iz enega glasbenega prizorišča na drugega. Nobena glasbena založba ni več v odločilni prednosti, plošče zvenijo tako, kot zvenijo in na vsakem kakovostnem predstavniku so do potankosti razvidne njihove kvalitete in slabosti. Še bolj pomembno pa je, da sistem izpostavlja predvsem kvalitete, slabosti pa so "zgolj"….hm, očitne in k sreči ne kazijo preveč pozitivnosti splošnega vtisa. Slabši posnetki so pač slabši, a še vedno več kot dovolj dobri za uživanje. Pred tem so bili neredko težko prebavljivi. Res je sicer, da je malo resnično vrhunskih posnetkov, vendar je tudi res, da je preostala večina še vedno ZELO, ZELO dobrih, le da jih ponavadi poslušamo na preslabe sisteme…Da ne bi bilo kakšne pomote, ocenjevani komponenti (seveda tudi sistem kot celota) nista nekakšna klinično - analitična stroja, čeprav je njuna sposobnost odkrivanja finih glasbenih detajlov absolutno fenomenalna ali referenčna, če hočete. "Analitičnost" je v tem primeru v službi glasbe in o tem ste lahko v mojih člankih že brali. Tokrat pa gre za "analizo" na bistveno višji ravni – podobno kot na koncertih žive glasbe. Glasba zveni celovito in homogeno, orkester je ves čas enovit korpus, kljub temu pa so tako jasno in artikulirano slišni vsi detajli, tudi na ravni pianisisimov.
Čeprav je to eden bolj izrabljenih avdiofilskih stereotipov, velja kot še nikoli doslej, da je doma sedaj "nova glasbena zbirka", potrebna ponovnega poslušanja. Sistem je postal še tišji, tudi pri visoki glasnosti je iz poslušalnega mesta šum praktično popolnoma neobstoječ, zvok pa je postal še večji, avtoritativnejši, neverjetno strukturiran, a hkrati čudovito koherenten. Sistem lahko igra izjemno glasno (vendar vedno popolnoma stabilno in kontrolirano), a to sploh ni tako očitno vse dokler ne izvedemo testa poskusa pogovora med reprodukcijo. Ta, razen izmenjave nekaj besed, ali stavkov zaradi visoke glasnosti ni mogoč, kljub temu pa se reprodukcija sploh ne zdi glasna in tudi nikoli ni naporna ali zoprna. Obiski nekaj manjših poznavalskih družb, ki so prišli na "tradicionalni letni komisijski preizkus" imenovan dan (pol)odprtih vrat, so brez vsakršnih težav trajali po štiri do celo šest ur nepretrgoma, a po deseti zvečer je sosedom vseeno treba privoščiti miren počitek. No, tudi takrat pa še ni (bilo) vsega konec. Tu nastopi element reprodukcije, ki je najbrž najbolj redek od vseh: Tudi zelo tiho poslušanje nudi prav vse zgoraj in v nadaljevanju opisane atribute, seveda z izjemo tistih, ki so neločljivo povezani z realističnimi nivoji glasnosti. Je prostor, je fokus, je transparentnost in so detajli, je dinamika in je celo bas! Pri kritičnem poslušanju ali poslušanju za užitek, navadno naravnam glasnost na linijskem pred ojačevalniku med 50. in 60. enotami (od 100), vse opisano pa sistem sedaj zmore že pri nastavitvi med 25 in 30. Nedvomno je za del tega rezultata zaslužena sposobnost phono predojačevalnika Zanden, da "požene" tudi MC glave z izhodno napetostjo pod 0.1 volta, vendar brez ostalih kvalitet ta sposobnost sama seveda ne bi bila dovolj. In še en element bi rad izpostavil: Veliko tudi vrhunskih sistemov z velikimi zvočnimi omaricami pogosto zveni tenko, torej majhno, suhljato, "koščeno" in umetno detajlirano in potem se čudimo, zakaj sistem s tako "visoko" resolucijo zveni tako….neresnično in Hi-Fi? Odgovor je pogosto v telesu oziroma bolj pravilno, v njegovem pomanjkanju. Vsi vemo, da ima vsak inštrument takšno ali drugačno telo, ki je v pretežni meri odgovorno za njegovo značilno barvo. Še posebej je to razvidno pri večjih inštrumentih in godalih, zanimivo pa postane, ko pridemo na področje manjših inštrumentov, ampak o tem kdaj drugič. Skratka, če sistem tega elementa ne reproducira dovolj verno, potem z vrhunskostjo ne bo nič. Seveda sta komponenti, ki bosta omenjeni v nadaljevanju tudi v tem segmentu zame superiorni in prav zaradi tega zvenita tudi tako izrazito avtoritativno v pozitivnem pomenu besede.
S podobnimi opisi bi lahko nadaljeval v neskončnost, pa še nisem prepričan, da bil lahko zaobjel prav vse aspekte izboljšane reprodukcije. In kdaj se je opisano pravzaprav zgodilo? Prvi del ob zamenjavi ene najboljših "klasičnih" ročic na svetu, Tri-Planar VII Ultimate II s Kuzmino 4Point in drugi del ob prihodu cevnega phono pred ojačevalnika Zanden 1200 Mk2, ki je zamenjal legendarnega conrad-johnsona Premier 15 S2. V začetku se mi je zdelo, da je bilo razmerje izboljšav, ki sem jih zgoraj opisoval nekako 70:30% v korist 4Point, čas pa je pripeljal do uravnoteženja vtisov na raven tam nekje okoli 50:50 %. Dodatnih 10-20% izboljšav (kar je izjemno visoka številka) je kasneje prinesel tudi novi povezovalni kabel Cardas Clear, vendar o tem mogoče kdaj drugič.
Zanimivo je, da se zdi, kot da ti dve komponenti nekako vlečeta druga iz druge tisto najboljše, se dopolnjujeta in skupaj dajeta precej več kot le seštevek vseh njunih kvalitet. Brez vsakega dvoma pa velja naslednje: 4Point je ročica z daleč najboljšim basovskim in spodnje srednje tonskim področjem, kar sem jih kdaj slišal, ta dva elementa pa sta tudi v pretežni meri odgovorna za superiorno reprodukcijo teles inštrumentov. Je tudi najbolj odprta, živahna in transparentna in orisuje dogajanje v prostoru, kot nobena doslej. Kljub temu ohranja mirnost in uravnoteženost celotnega frekvenčnega spektra. Ko k temu prištejete še energijo, avtoriteto in tonalno čistost, kar vse prinaša Zanden 1200 Mk2 ter presenetljivo zračnost, transparentnost in strukturiranost glasbenega odra, kar posedujeta obe komponenti, je rezultat lahko le impresivno realističen. In tako nekako bi šlo naprej, če bi se lotil še ostalih področij reprodukcije, ampak ta prispevek je že tako ali tako predolg.
In kaj reči za konec? Če veste, kakšno mesto zaseda Zanden 1200 Mk2 med phono predojačevalniki, potem je jasno kaj pomeni, če rečem, da Kuzma 4Point spada v isto kategorijo. Da, tako fenomenalna je ta ročica! Žal so skoraj vsi "kvantni preskoki" pri glasbeni reprodukciji povezani z visokimi cenami. Takšen pač je High-End in Zanden je za večino avdiofilov žal zelo težko dosegljiv izdelek. Zato pa vedno ostaja upanje, da bo čas prinesel spust opisanih kakovostnih elementov na bolj pristopne cenovne ravni. K sreči pa je 4Point precej bližje povprečno "mahnjenemu" avdiofilu, in če izbirate v tem cenovnem (pa tudi višjem) segmentu, alternative ni. 4Point je najboljši izdelek, ki ga je Franc kadarkoli naredil in že sedaj spada v kategorijo klasik.
MP
Uporabljeni sistem:
Gramofon: Kuzma Stabi XL 4 (z novim napajanjem)
Ročka: Tri-Planar VII Ultimate II (ožičenje Cardas)/ Kuzma 4Point (ožičenje Cristal Cable)
Glava: Benz Micro LP (0.33 mV)
Phono predojačevalnik: Conrad-Johnson Premier 15 S2/ Zanden 1200 Mk2
Linijski predojačevalnik: Conrad-Johnson CT5
Močnostni ojačevalnik: Karan Acoustics KAS-450
Tuner: Magnum Dynalab MD-108T
Zvočniki: Avalon Eidolon Diamond
Kabli: Cardas Golden Cross in Clear povezovalni kabli in Cardas Golden Cross zvočniški kabli
Omrežno kablovje: Transparent Audio Power Link MM
Stenski vtikač: HMS
Razdelilec: Furutech: RTP-6E
Stojala: Finite Elemente Master Reference HD02 in HD09 in Master Reference HD02 Heavy Duty
Dodatki in pribor: EAT Tube Cool Dampers, Furutech in Hi-Fi Tuning varovalke, Hagerman Technology FryKleaner Pro Audio burn-in Generator, The Cartridge Man Digital Level Gauge in Digital Force Gauge, Leica Disto laserski meter, Der Phasendetektor, Dr Feickert Protractor.…
In še fotka sistema in sobe z merami (5.15 x 4.70 x 3,30m), da bo opis popoln…