Napisal/-a Pero » Po Sep 03, 2007 2:34 pm
[quote="administrator"]V prejšnjih debatah o BR in hornih se omenja hitrost zraka. Kaj naj bi to sploh bilo?
če noben noče bom jaz probal, pa malo bolj na pamet (brez uporabe knjig).
BR-basreflex:
za primer (imaginarne številke) imamo sub premera XY ki se premakne 1 cm in pri tem izpodrine 1 liter zraka. Ta liter se tudi prestavi v portu 50x pri frekvenci 50 Hz. Pri primeru zanemarimo stisljivost glede na škatlo in port. Če bo port zelo majhen bo pri 50x na sekundo prihajalo do velike hitrosti zraka in morebitnih žvižganj in ostalih nezaželenih anomalij.
Pri programih za izračun se ponavadi uporablja izraz port/vent match. Na brzino rečeno da naj bi bil pa (okrogli) port vsaj 1/3 fi-ja zvočnika. Kaj več kot 1proti 1 površine tudi nima smisla jet.
Zanimivo je da se z večanjem preseka mora povečat tudi dolžina porta - posledično zmanjšat hitrost zraka v portu, z povečanjem preseka se pa drastično povečuje iskoristek celega sitema in lahko dobimo od teoretičnega prirastka 3 dB celo 9 in več dB pri določenih frekvencah (izmerjeno v lastni praksi!)
Pri 'dizajniranju' raznih DIY varijant škatel je to sorazmerno pomemben podatek da se uskladi primeren port z primernim zvočnikom in da je hitrost v portu sorazmerno majhna. Na netu je tudi sorazmerno veliko programov za osnovne izračune škatel.
Horn:
Pri hornih je pa hitrost zraka oziroma izpodriv pomemben pri računanju kotov horna, ampak normalnemu uporabniku ni treba veliko vedeti o tem. Ne poznam veliko ljudi ki so se sami lotili izdelav hornov, če se pa kdo bo pa naj si poišče knjige kjer so točno določene formule za izračun. Osebno ne vidim kakšnih prednosti hornov v Hi-Fi ju. Pri PA oziroma ozvočenjih, kjer je važen iskoristek je pa drugo, pa mislim na vse možne varijante hornov, tako za visoke frekvence kot tudi za srednje in nižje.