NOSILCI ZVOKA

avdio-sem so premaknjene tudi vse stare teme

OdgovorNapisal/-a kuzma2 » So Mar 03, 2007 12:47 pm

Kratek povzetek članka iz revije Prospect Marec 2007:

»When the music stopped« – Norman Lebrecht

Članek opisuje zgodovino snemanja klasične glasbe in predvsem vpliv posnetkov na razvoj in njen možni propad.

Zgodovinsko gledano sega začetek posnetkov snemanja klasične glasbe v November 1913, ko je dirigent Arthur Nikisch s 40timi glasbeniki Berlinske filharmonije v nemški podružnici angleške firme Gramophone Company, ki se je tedaj imenovala Deutsche Gramphone( DG) naredil prvi posnetek. Orkester se je zbral okrog Edisonovega horna in v kratkem času so nastali posnetki na štirih ploščah celotne Pete Bethovnove simfonije. Dirigent je zvok opisal kot »Enostavno prepričljivo mogočen«. Žal kmalu je nato nastopila 1. svetovna vojna.( Opomba FK: Tedaj še ni bilo radia ali drugega načina shranjevanja zvoka. Magnetofon kot princip se je razvil med obema vojnama kot ena največjih skrivnosti. Radio pa je oddajal tedaj le v živo oz. s plošč.)

Toda pisec omenja kaj so ti prvi in seveda naslednji posnetki pomenili za razvoj klasične glasbe. Namreč pred tem, je bil edini način slišati dobre glasbenike , orkestre ter vpliv dirigenta na interpretacijo in zvok le tako, da je vsak posameznik moral to slišati v živo.

Tedaj pa so posnetki omogočili shranitev izvedb. Glasbeniki in kritiki so lahko ocenjevali , primerjali, kritizirali in še bolj pomembno poslušali kadarkoli glasbo. Za snemanje se je orkester in dirigent izjemno pripravil. S tem so se zmanjšale napake in dvigoval se je nivo izvedb. Poslušalci so lahko primerjali izvedbo z različnimi drugimi posnetki. Poslušal si lahko glasbo kjerkoli po svetu- v Londonu ali v Afriki. To je pomenilo kar precejšno spremembo v odnosu do same glasbe. Postajala je vse bolj in bolj dosegljiva, kjer koli in kadar koli.

Danes se snema klasike približno 10- 12 krat manj kot pred 15 leti. To pomeni, da današnjih glasbenikov ne moremo več tako primerjati s prejšnjimi generacijami. Npr. Naxos- ki je danes vodilni izdajatelj klasične glasbe je primerljiv z Easy Jet- najema najcenejše orkestre za nove posnetke in jih izdaja s čim manj stroški. Nadalje pisec podrobneje opisuje vpliv le tega s podrobnostmi in ga vsekakor skrbi bodočnost klasične glasbe.


No malce za razmislek!
FK
kuzma2
 
Prispevkov: 1707
Pridružen: Pe Mar 11, 2005 3:22 pm

Kaj zveni bolje CD ali CD rom

OdgovorNapisal/-a kuzma2 » Po Nov 05, 2007 12:09 pm

V zadnji številki revije TAS ( #176) je pismo bralca, ki opisuje zakaj je verjetno zvok iz CD roma boljši kot originalno izdan CD:

Povzetek:
-------------------------------------------------------------------------------
Na CD ju so luknjice in hribčki od katerih se odbija laserski žarek in zaradi valovne dolžine pride tudi do faznih zamikov zaradi različnih razdalj, kar delno "omaže" informacijo. Pri CD-R pa tega ni in so samo različni nivoju odbojnosti in v sistem pride čistejša informacija.

Poleg tega se odboj laserskega žarka bolj raztrosi od izbočene površine hribčka kot od vbočene površine " doline" pri CDjih v primerjavi s samo vbočeno površino CD-Rja.

Drugi razlog je, da središče tiskanega CDja je bistveno bolj zamaknjeno od vrtišča oz. zapisa, kot CD-R zapis ,ki je vpisan ob vrtenju.

Zato mora CDjev sledilni sistem delati bistveno več v CDju kot pri CD-Rju.

Poleg tega je večina CDjev posneta izven absolutne faze in večina snemalnikov tudi mobrača fazo, se zgodi , da je zato CD-R posnet v fazi.

Vse to vpliva na to, da se v večini primerov CD-R sliši boljše od originalnega CDja.
--------------------------------------------------------------------------------

Kaj mislite? Mogoče je zato tudi zvok LPjev posnet na CD-R tako dober?
FK
kuzma2
 
Prispevkov: 1707
Pridružen: Pe Mar 11, 2005 3:22 pm

Re: Kaj zveni bolje CD ali CD rom

OdgovorNapisal/-a Pero » To Nov 06, 2007 9:49 am

[quote="administrator"]V zadnji številki revije TAS ( #176) je pismo bralca, ki opisuje zakaj je verjetno zvok iz CD roma boljši kot originalno izdan CD:

Povzetek:
-------------------------------------------------------------------------------
Na CD ju so luknjice in hribčki od katerih se odbija laserski žarek in zaradi valovne dolžine pride tudi do faznih zamikov zaradi različnih razdalj, kar delno "omaže" informacijo. Pri CD-R pa tega ni in so samo različni nivoju odbojnosti in v sistem pride čistejša informacija.


--------------------------------------------------------------------------------



HAHAHA Slika


ta je pa dobra - izraža strokovnost in znanje tistega ki je tole napisal. bom komentiral samo prvi del ker naprej nima smisla.

hitrost svetlobe je približno 300.000.000 ms, pa globina brazde na CD-ju je če se prav spomnim 0,1 µm, torej je zamik v signalu 1 / 3.000.000.000.000.000 sec.. in to naj bi 'umazalo' signal ? no ampak vse eno gre to vse skupa v DA pretvornik kjer se iz 'brazd' CD-ja dobi samo digitalni signal 1-0 in te časovne kolobocije ki si jih predstavlja avtor absolutno niso pomembne.
Pero
 
Prispevkov: 31
Pridružen: Po Jul 03, 2006 5:30 pm

OdgovorNapisal/-a kuzma2 » To Nov 06, 2007 1:07 pm

Kako pa naj bi potem laser, po tvoje, sploh odčital ničle oz. enice? Ali si že kdaj poskusil 10x prekopirati CD na CDR in zopet- ali je bilo navkljub ničlam in enicam isto?Večina ima izkušnje, ,da ne.
FK
kuzma2
 
Prispevkov: 1707
Pridružen: Pe Mar 11, 2005 3:22 pm

OdgovorNapisal/-a Pero » To Nov 06, 2007 4:14 pm

CD mehanizem ne odčitava razdalje, temveč odboj svetlobe.

Tukaj je ena simpatična osnovna razlaga kako deluje CD

http://www.howstuffworks.com/cd.htm

oziroma glede laserja in odbojev je pa priročna animacija na strani http://electronics.howstuffworks.com/cd5.htm

Globina zareze je irelevantna.

Glede presnemavanja: vsak CD ima poleg signala tudi napake, ampak jih DAC naredi neslišne, bolj ko se presnemava več napak se doda in enkrat jih pač DAC ne more več prebavit in jih slišimo.
Pero
 
Prispevkov: 31
Pridružen: Po Jul 03, 2006 5:30 pm

OdgovorNapisal/-a Pero » To Nov 06, 2007 5:14 pm

da se popravim: globina zareze je irelevantna če se primerja kvaliteta zvoka CD ali CD-R in ne dela faznih zamikov v kvaliteti zvoka.
Pero
 
Prispevkov: 31
Pridružen: Po Jul 03, 2006 5:30 pm

OdgovorNapisal/-a kuzma2 » To Nov 06, 2007 5:30 pm

Saj v tekstu piše, da so odboji od konkavne ali konveksne površine.
Toda, ko se žarek odbije, "poenostavljeno" povedano ni samo en "čisti" odboj, ampak jih je več in to informacijo mora sistem "predelati" v enico ali ničlo. Tukaj pa pride do tega, da mora "error corrrection sistem" več ali manj trdo delati in ob tem dela tudi kompromise.

Pri presnemavanju CDjev sem mislil presnemavanja iz CDja na CD samo v digitalni obliki. In navljub čisto digitalnemu zapisu se kvaliteta zvoka poslabša proti 10. kopiji(ki je bila narejena iz devete).
FK
kuzma2
 
Prispevkov: 1707
Pridružen: Pe Mar 11, 2005 3:22 pm

OdgovorNapisal/-a Pero » To Nov 06, 2007 6:20 pm

Pa dajmo malo bolj detaljno, čeprav se ne smatram za strokovnjaka za CD-je.

Na CD-ju so ravne površine in luknje, hribčkov ni. Če se ne motim je luknja 0, ravna 1. Tehnika z globina je važna zato ker se CD-ji tiskajo. Masovna proizvodnja z 'pečenjem' nebi šla, pa še CD-R so izumili veliko kasneje.

Globina je važna glede na mnogokratnik valovne dolžine. Lahko bi bila tudi več pa bi vse eno dobili 1 in 0, ampak bi bila izdelava malo bolj čudna.

Glede na to da nimamo navadne svetlobe ampak lasersko bi se lahko reklo da je usmerjena (upam da se fiziki ne bodo zgražali če je napačen izraz). Torej če merimo odboj z primerno fotodiodo dobimo časovna obdobja pravilnega odboja in obdobja nepravilnega odboja. Če se to pretvori v 1 in 0 lahko DA konverter to spremeni v željeni podatek - glasbo.

Za razliko od LP ki ima stalno vrtilno hitrost ima CD stalno obodno hitrost, torej se da izračunat kdaj mora priti 1 in 0. Višina 'brazde' pa nima vpliva na fazni zamik zvoka, če bi se recimo 0 malo prestavila ;)

tudi tole ne zastopim, če je vedno ista obodna hitrost

Drugi razlog je, da središče tiskanega CDja je bistveno bolj zamaknjeno od vrtišča oz. zapisa, kot CD-R zapis ,ki je vpisan ob vrtenju.

Zato mora CDjev sledilni sistem delati bistveno več v CDju kot pri CD-Rju.


Pri LP je lahko razlika med notranjim in zunanjim delom plošče, pri CD teoretično ni možna (razen če mehanizem ni delno pokvarjen)



Pri CD-R je podobno, in dokler so 1 in 0 pravilne je stvar DAC kako pretvori naprej.

Se pa že pri novih CD-ji pojavljajo napake (šablone v proizvodnji se menjajo ko se izrabijo, oziroma ko je na njih preveč napak)

Se pa absolutno strinjam da se pri presnemavanju delajo tudi napake. Od začetka so neslišne, kasneje se pa stopnjujejo. Kdaj se bodo pojavile je pa odvisno od kvalitete medija, kvalitete pekača, kvalitete branja (če presnemavamo).

Da bi se CD-R bolje slišal od originala tudi težko zastopim

Vse to vpliva na to, da se v večini primerov CD-R sliši boljše od originalnega CDja.


Pa upam da nisem preveč 'naklamfal'. Malo teško je za par minut napisat nekaj kjer je materiala skoraj za kakšno knjigo.
Pero
 
Prispevkov: 31
Pridružen: Po Jul 03, 2006 5:30 pm

OdgovorNapisal/-a kuzma2 » To Nov 06, 2007 7:06 pm

Pred cca 15 leti na CESu( zgodba je znana) je v sobi Meridiana lastnik Bob Stuart, predvajal komercialni CD, ki ga je posnel Peter McGrath(snemalec, Wilson Audio), ob obisku sobe.

Nato je Bob zamenjal CD za drugi CD, ampak isti posnetek in ga zopet predvajal. Sam PM skočil pokonci in pravi, kako je ta posnetek boljši od originalnega CDja. To je nemogoče! Kaj si naredil Bob, ga vpraša? In Bob odgovori nič, le predvajal sem tvoj CD presnet na CD-R.
FK
kuzma2
 
Prispevkov: 1707
Pridružen: Pe Mar 11, 2005 3:22 pm

OdgovorNapisal/-a Pero » Sr Nov 07, 2007 9:04 am

Zmanipulirat nov posnetek da se bolje sliši od starega sploh ni problem, dovolj je že če se ga samo malo bolj naglas posname pa bo slišat boljši. Mogoče je bilo celo nenamerno in je program za snemanje to sam naredil ?

Sicer pa: če obstajajo slabši CD predvajalci ki brez problemov berejo originalne CD-je in imajo probleme z posnetimi (ki se pa na drugih predvajalcih slišijo normalno) bi lahko sklepali da je lažje prebrati originale in da bodo povzročili manj napak. In če vemo da se pri večkratnem presnemavanju tudi delajo napake, potem ne vidim zakaj bi se CD-R bolje brali.

Se pa glede CD-jev očitno znova pojavljajo miti (buče) ki se kasneje ovržejo. Naprimer da CD iz hladilnika igra bolje, da jih je treba mazati po robu s posebnimi markerji, itd.
Pero
 
Prispevkov: 31
Pridružen: Po Jul 03, 2006 5:30 pm

OdgovorNapisal/-a kuzma2 » Sr Nov 07, 2007 10:09 am

Če se presnemava v digitalni obliki, ne vem kako bi se lahko zmanipuliral posnetek tako ali drugače. Meridian je vložil ogromno v izboljšave digitalnega zvoka in so pri tem naleteli na marsikaj.

Namen mojega pisanja, ker pač vsi ne berejo revij, je bil le v tem, da lahko vsak to sam, kot zanimivost, preiskusi.

V primeru, ki sem ga opisal, ne gre za nobeno manipuliranje, kar tudi ni bil namen te vaje- ampak ravno v tem, da pač je razlika.

Seveda pa verjamem, da vsi avdio sistemi niso sposobni teh razlik tudi prikazati.
FK
kuzma2
 
Prispevkov: 1707
Pridružen: Pe Mar 11, 2005 3:22 pm

OdgovorNapisal/-a fotr » Sr Nov 07, 2007 11:18 am

Hladilnik ne pomaga, pravo krionsko tretiranje pa je pustilo posledice, spomnite se na Vklop in stari dobri AudioKlub, ko je Vid prinesel tekoči dušik.
Takrat sicer ni šlo za v celoti speljan postopek, ampak dva enaka cdja od katerih smo enega potunkali v dušik je zvenel DRUGAČE. Če pa je bilo bolje ali tudi bolj prav pa ne vem več, ampak razlika je bila slišna
lp
fotr
mod
 
Prispevkov: 346
Pridružen: Pe Feb 18, 2005 10:37 am
Kraj: Škrilje vas nad Igom

Re: Kaj zveni bolje CD ali CD rom

OdgovorNapisal/-a FOTB » Sr Nov 07, 2007 12:46 pm

[quote="administrator"]Kaj mislite? Mogoče je zato tudi zvok LPjev posnet na CD-R tako dober?

Eno je gotovo. Ko presnameš iz svojega gramofona, si presnel zvok, ki ti je všeč. In približno tak bo tudi na CDju.
Nasprotno pa si odvisen od tonskega mojstra, ki bo naredil prenos na svoj način.
iztok
Uporabniški avatar
FOTB
 
Prispevkov: 127
Pridružen: Po Sep 12, 2005 3:39 pm
Kraj: Posavec
Na vrh

OdgovorNapisal/-a Pero » Sr Nov 07, 2007 5:33 pm

[quote="administrator"]Če se presnemava v digitalni obliki, ne vem kako bi se lahko zmanipuliral posnetek tako ali drugače. Meridian je vložil ogromno v izboljšave digitalnega zvoka in so pri tem naleteli na marsikaj.




Saj se ne presnemava bit za bitom 1 za 1, prvo je treba prebrat original in že tu nastopi popravljanje napak. Če me spomin ne vara vse CD enote uporabljajo Red Salomon metodo popravljanja napak. Če ne bi vsaka najmanjša praska ali prah uničila CD.

Torej če bi imeli dober master posnetek z slabim tiskom na CD nebi bil idealen DAC bi ga sicer naredil poslušljivega... Imajo pa skoraj vsi snemalni programi še kakšno dodatno funkcijo, naprimer že v Nerotu se da povečevat glasnost po 1 dB, pa naredit še marsikaj drugega, ki je skoraj neslišno a naredi posnetek 'boljši'. Da o dobrih profi programih niti ne govorim.


Namen mojega pisanja, ker pač vsi ne berejo revij, je bil le v tem, da lahko vsak to sam, kot zanimivost, preiskusi.


Saj ne rečem da ni zanimiva trditev, ampak po tehničnem opisu avtorja me ni prepričala v pravilnost. Bi pa tudi jaz rad videl da se kdo opogumi in testira. Vsekakor pod čim bolj objektivnimi okoliščinami.
Pero
 
Prispevkov: 31
Pridružen: Po Jul 03, 2006 5:30 pm
Na vrh

Re: Kaj zveni bolje CD ali CD rom

OdgovorNapisal/-a Pero » Sr Nov 07, 2007 5:34 pm

[quote="FOTB"][quote="administrator"]Kaj mislite? Mogoče je zato tudi zvok LPjev posnet na CD-R tako dober?

Eno je gotovo. Ko presnameš iz svojega gramofona, si presnel zvok, ki ti je všeč. In približno tak bo tudi na CDju.
Nasprotno pa si odvisen od tonskega mojstra, ki bo naredil prenos na svoj način.


se absolutno strinjam
Pero
 
Prispevkov: 31
Pridružen: Po Jul 03, 2006 5:30 pm
Na vrh

PrejšnjaNaslednja

Vrni se na HIFI 2005-2013

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 6 gostov