Napisal/-a kuzma2 » So Apr 09, 2005 9:38 am
Osnovne nastavitev kombinacije odjemne doze in ročice so tangencialna geometrija, sila sledenja ter bias sila ter višina ročice.
Na zvok vpliva « višina« ročice( VTA) oziroma vertikalni sledilni kot igle( vpliv višine ročice ter sile sledenja, ki vplivata na VTA) ter horizontalnost odj. doze( azimut) – gledano s čelne strani-ali je sama igla pravokotna na ploščo v smeri brazde.
Nekatere parametre moramo nastavljati s pripomočki. Nekatere pa lahko slušno( VTA, sila sledenja, fini azimut) in boljši je sistem , lažje je to doseči.
Sila sledenja: nastavite na zgornjo mejo, ki jo priporoča proizvajalec.
VTA: začetna nastavitev tako, da je središče cevke ročice vzporedno z ploščo, ko igla leži v brazdi.
Bias: navodila proizvajalca.
Naslednji koraki-predvsem, če je nova gramofonska igla, naj igra vsaj 10-20 ur oziroma še bolje 50 ur:
Spreminjanje VTA:
grobo se lahko opiše vpliv višine ročice tako kot ste dejali. Toda idealen VTA je lahko nad ali pod začetno pozicijo in zato se navkljub dviganju ali spuščanju ročice še vedno lahko nahajate npr. previsoko in težave kako doseči optimum.
Zato, če nimate nobene informacije , postavite ročico vsaj 5 mm nad začetno linijo, spuščajte ročico navzdol po npr. 1-2 mm, vse do 5 mm pod začetno linijo. Tam, kjer se vam bo balans zvoka zdel najboljši( seveda pod pogojem, da so ojačevalnik, kabli in zvočniki vsklajeni), to si označite kot novo začetno točko in potem okoli te nove začetne točke dvigujte ali spuščate ročico po majhnih korakih( tudi pod 0.2 mm). Seveda tako fino nastavitev ne omogoča vsaka ročica.
VTA je za različne plošče lahko kar precej različen, toda neka višina deluje optimalno za večino Lpjev. Seveda ,če ročica omogoča enostavno fine nastavitve, ima smisel to še dalje rafinirati, kar pa ni potrebno storiti v enem koraku. Poslušajte različne plošče nekaj časa in se potem ponovno odločite za eksperimentiranje.Če se vam zdi zvok presvetel na večini kritičnih plošč, malce spustite ročico zadaj navzdol in obratno. Če so basi motni in zvok ne diha- je zaprt, potem dvignite ročico.
Čez čas se vam bo pokazalo, kje je najbolj ugodno območje v vašem sistemu.Namreč ne pozabite ,da vedno poslušate celotni sistem. In npr.,če so vaši zvočniki malce bolj odprti in agresivni, to lahko le delno«kompenzirate« s spuščanjem ročice. Velikokrat bo izbran VTA previsoki zaradi tega ,ker sam avdio sistem ni dovolj transparenten in zato lažni občutek »slišim več« dobimo s previsoko nastavljeno ročico. Toda, še enkrat naj ponovim- pazite , da vas ne zavede to, da je optimalni VTA kar tam, kjer je cevka ročice vzporedna z ploščo. Zato nekateri nikoli ne slišijo bistven razlik, ker se vedno nahajajo izven optimalnega območja.
Fino regulacijo VTA dosežete tudi s spreminjanjem sile sledenja . seveda v zgornjih mejah priporočljive sile ali tudi malce čez. Seveda istočasno spreminjate optimalno pozicijo magnetnega sistema, ki ima tudi svoj- drugačen vpliv.Toda , če imate prevelik pritisk, kar daje skupaj s biasom najboljše sledenje na testni plošči, lahko dosežete, da vam magnetni sistem ne daje najbolj »linearnega« signala in zato je lahko zvok v srednjem področju malce agresiven.
Antiskating:
Namreč testna plošča s stalnim signalom ni enak pogoj, kot poslušanje glasbenega zapisa. Pri glasbenem zapisu »špice »trajajo krajši čas in jih sistem lažje odigra, kot stalen zapis na testni plošči. Zato običajno uporaba testne plošče zahteva previsoke sile sledenja in antiskating sil, kot je to optimalno za poslušanje glasbe. Tudi za 20 %.
Antiskating povzroča geometrija klasične ročice ter sile , ki delujejo na iglo, to pa vleče ročico navznoter- zato to silo kompenziramo z nasprotno silo. Toda kompenzacijska sila( bias) je običajno stalna sila, a dinamični pogoji na plošči se stalno spreminjajo( ročica niha v vseh smereh, različna modulacija glasbe,…) zato je bias sila en velik kompromis. Zato je lahko pravi bias zelo širok pojem.
Toda testna plošča vam lahko da , nek osnovni pokazatelj, kako velike modulacije v brazdah prenese izbrana kombinacija. Testna plošča vam lahko pokaže, če je popačen samo en kanal, ali oba( dodani harmoniki). Če je eden, lahko z večjo bias silo to zmanjšate ali odpravite, če pa oba , je znak premajhne sile sledenja.Toda nekatere igle lahko sledijo bolj močno modulirane brazde kot druge in to ni edino merilo, kako se bo taka igla obnašala pri močno modulirani glasbi.Najboljše MC glave običajno ne morejo slediti najhujšim modulacij na testnih ploščah. Toda pri poslušanju glasbe se to ne pozna, razen na izjemoma mogoče na par izjemno moduliranih testnih avdiofilskih ploščah.
Če mogoče poznate VPI ročico- oni reklamirajo, da njihova ročica igra najboljše brez biasa. Delno se lahko celo s tem strinjam. Kot sem že preje omenil, bias je neka stalna sila, ki je večino časa premočna, ker je nastavljena na največje modulacije glasbe. Ta pa pri veliko glasbe ni stalno maksimalna. Zato lahko poslušamo glasbo tako kot s stalno prevelikim biasom( ročico vleče ven) tudi s stalno premajhnim biasom( ročico vleče navznoter).
Azimut:
se nastavi tako, da je zrcalna podoba odjemne doze na plošči( tam, kjer ni modulirana) čim bolj pravokotna na površino. To je seveda zopet začetna pozicija. Optimum se doseže s testno ploščo in osciloskopom.( glej na angleško stran, kjer je v angleščini navodilo za uporabo ročice Stogi-v pdf- pod Instruction manuals- Stogi&Stogi Ref) Če ročica omogoča fino nastavitev, se lahko igrate s poslušanjem. Toda pazite, da ta regulacija omogoča ponovitve pozicije in da sam mehanizem to omogoča.Ravno tako se lahko točno nastavljen azimut » podre«, ko spreminjate VTA zaradi slabše konstrukcije pritrditve ročice oziroma samega VTA mehanizma.
Če je azimut napačen, to v bistvu ne vpliva na to, da bo en kanal bolj glasen kot drugi. V takih primerih je napaka drugje in zato tega ne morete odpraviti kar tako. Toda , če ob optimalnem VTA nastavljanju, popravite azimuth( zavrtite cevko- oziroma odj. dozo z nosilcem) par stopinj v eno ali drugo smer, se vam bo fokus vokala spreminjal.Seveda fina nastavitev azimuta je v rangu desetinke stopinje( na obodu cevke komaj zaznaven premik) S spreminjanjem VTA in azimuta boste zvok še bolj približali občutku realnosti in pri npr. močnih glasbenih pasažah boste lažje slišali v prostorsko sliko.Ravno tako se vam bo zdelo , da slišite več odmevov v studiju ali koncertni dvorani.
P.s.: dodano naknadno:
Na internetu nekateri (TNT) seveda ne verjamejo v to, da so spremembe VTAja slišne. Brez komentarja!
FK