Napisal/-a kuzma2 » Pe Maj 06, 2005 9:13 am
Kako do avdio nirvane ali deja vu?
Vsi si želimo slišati glasbo doma čim boljše in to po možnosti za čim manj denarja. Toda, kako to doseči, oziroma se približevati čim boljšemu zvoku?
Začetek gre velikokrat takole. Imaš rad glasbo in jo poslušaš kot glasbo. Nato pri znancu, prijatelju ali v trgovini slišiš glasbo na način kot je nisi navajen, oziroma, samo na koncertu . To te prevzame. To je pač reprodukcija glasbe, ki je manj omejena kot tvoj avdio sistem in je večji približek zvoka na koncertu ali živi reprodukciji glasbe v dvorani. Tudi sam bi želel to imeti. Malce se poznanimaš pri prijateljih, znancih, poiščeš informacije po internetu, kupiš revijo ali dve , ki se ukvarjata z magičnimi besedami kot HIFI, stereo, avdio ali seveda hišni kino.
Mogoče vprašaš znanca za nasvet in greš v bližnjo trgovino in mogoče celo kupiš sistem, ki je v reviji ocenjen z največjim številom točk. Odneseš sistem domov, ga priključiš in evo, avdio nirvane. Tvoja glasba se sliši božansko. Toda čez nekaj časa se na nov zvok navadiš in pri prijatelju slišiš, da njegov sistem igra bolje od tvojega in se začneš spraševati, zakaj tako.
Začneš se zanimati za avdio reprodukcijo. Začneš se o tem pogovarjati z znanci in prijatelji, ki jih to ravno tako zanima. Ugotoviš, da je to čisto nov svet. Da obstojajo izdelki za katere še nikoli nisi slišal. Da lahko vpliva na zvoku, kje aparature stojijo. Da so lahko povezovalni kabli dražji od samih aparatur. Skratka stvar ni enostavna. Obstoja ogromno različnih proizvajalcev in izdelkov, ki jih je potrebno sestaviti v nek avdio sistem primeren tvojemu prostoru , željam in seveda denarju.
Začnes se učiti. Začneš zbirati čim več informacij. Zamenjaš par aparatur in se na svojih napakah učiš. Kaj pomeni imeti zvočnike v kotu? Zakaj veliki zvočniki ne igrajo dobro v tvoji majhni sobi? Zakaj tvoj sistem ne igra tako dobro, kot enak v trgovini? Prebiraš internet, prebiraš revije namenjene samo avdio reprodukciji. Greš v avdio trgovine in se pogovarjaš s prodajalci. Sposodiš si aparature. Skratka naenkrat dobivaš ogromno informacij a še vedno ne uspeš te informacije prevrednotiti in uporabiti na način , da bi ti sistem res dobro igral.
Žal tu ti pomoči oziroma enostavne rešitve. Ampak mogoče pomaga to, da poskušaš ovrednotiti informacije, ki jih dobivaš, da nimajo vse enako težo. To seveda lažje dosežeš, ko imaš sam največ izkušenj, tako dobrih kot slabih.
Seveda, zapomite si še nekaj- npr. če vam je bil vaš zvok zvenel do sedaj zaprto in se je malo slišalo detajlov, ne takoj pasti na odprt, svetel zvok z veliko detajli, ker boste končali s sistemom, ki ga impresivno poslušate lahko le pet minut, potem vas pa boli glava. In seveda velja trudi obratno, ne kupite sistema v katerem se nič ne dogaja.
Poskusimo na hitro pogledati, kakšno težo imajo različne informacije.
Prijatelji in znanci:
vsi imajo za samo podobne travme kot vi sami. Tisti, ki imajo boljše sisteme od vašega, so v večini primerov dali več skozi. Toda, to še ne pomeni, da veliko več ali vse vedo. Imajo nekaj omejenih izkušenj s nekaj firmami in to je vse. Zelo malo jih ima izkušenj z veliko firmami in kombinacijami. Ali bodo vedeli, kako se bo majhen zvočnik obnašal v vaši veliki sobi, ali bo velik zvočnik primeren za vašo majhno sobo? Kakšen ojačevalnik bo to poganjal? Katere so res dobre firme?
Zagrizeni avdiofili:
Ti so dali že vse skozi- tako pravijo. Skoraj vse že vedo, seveda do nivoja svojih izkušenj, ki pa so lahko zelo omejene. Našli so si sčasoma svoj tip dobrega zvok in ostale tipe zvoka negirajo, da ni ta prav.
Poslušajte jih, kaj pravijo, se nato sami o tem prepričajte, če je to res, predvsem na osnovi intenzivnega poslušanja drugih tipov zvoka- od tega, da ni res, da samo lampaši igrajo, da je edini dober izvor gramofon, samo horni, ipd.Skratka pozabite na tehniške govorance in prepričevanja. Poskusite poslušati vse- od dobrih tranzistorjev, do zvočnikov z veliko membranami, do elekrostatov,ipd. Ne znate toliko, da bi na osnovi ene dobre plošče ugotovili prednosti in pomankljivosti sistema. Zato poslušajte več časa, različno glasbo, ne samo eno ali dve » testni« plošči. Šele tedaj boste spoznali prednosti in slabosti teh sistemov. Seveda je glavni problem, kako ugotoviti, ali je določen sistem sploh dobro sestavljen. Zelo težko, a sčasoma, ko boste slišali več sistemov, bo to lažje in kmalu boste znali ločili zrnje od plevela. Seveda se tudi tu lahko zmotite in zato ponovite to vajo večkrat. Če vas na začetku nekaj moti- kasneje ne bo boljše. Če vas na začetku ne impresionira- poslušajte več.Lahko je prava stvar.
Avdio trgovci:
Dobri imajo vsaj lastne izkušnje- saj so se verjetno bavili s tem kot hobi. To so običajno lastniki specializiranih avdio trgovin ali tisti ,ki jim je to hobi in sedaj delajo v trgovini, ker jih to veseli . Ali pa je to služba in so se ob delu naučili nekatere stvari. Seveda bodo njihovi nasveti v smislu ponudbe, ki jo imajo. Toda tam lahko preiskusite aparature ( ali si jih sposodite ) in sisteme različnih nivojev. Primerjate končni zvok, ne glede na sestavo sistema in ne pozabite, da poslušate cel sistem in če ne igra dobro, ni tako enostavno ugotoviti kaj je vzrok. Lahko so samo nove aparature.Naj vam prodajalec poskuša odpraviti tisto, kar vas moti, ali pa obrazloži zakaj je tako. Tudi večje število zvočnikov v sobi ne pomaga ampak kvari zvok. Če sistem igra zelo dobro- so v glavnem vse komponente dobre- ni samo stvar simbioze. Neka pravila veljajo, ampak velikokrat se za tem skrivajo zgrešeno konstruirane komponente, ki želijo biti več.
DIY:
Poslušajte jih, kako vse kritizirajo in hvalijo svoje modifikacije ter poslušajte njihov sistem, da bo hvala potem dobila svojo utemeljitev ali ne. Z malce slišnih izkušenj boste hitro ugotovili, kako dober je sistem, oziroma aparature. Toda zopet vzemite si čas. Toda ne pozabite, doma narejena ali modificirana aparatura nima nobene poprodajne vrednosti in se je boste zelo težko znebili.
Prototip konstruktorji:
hujša verzija DIY in velja isto. Kar govorijo naj vam gre v eno uho notri, na drugo ven in poslušajte njihov sistem z obema ušesoma, pa bo. Toda zavedajte se, da se je tudi doma narejenih konstrukcij težko znebiti. Drug riziko je servisiranje in kdo bo pokril škodo zvočnikom, ki jih lahko povzroči napaka na ojačevalniku.
Lokalni proizvajalci:
Če izdelujejo izdelke serijsko je v večini primerov cena na domačem tržišču lahko zelo ugodna. Če izdelujejo samo posamezne izdelke pa mogoče sploh niso konkurenčni. Toda, na lastnem trgu so lahko sami veliko bolj prepričljivi kot v tujini. Ljudje se poznajo med sabo, se družijo na sejmih, in nekateri veljajo za poznavalce. Dobro jim prisluhnite kaj pravijo o sebi in o konkurenci, ter sami zaključite kako dobri so njihovi izdelki. Verjetno jih ni težko nekje slišati . Toda kmalu se tržišče nasiti in kasneje je težko takšen izdelek prodati naprej. Zato ima smisel to nabaviti, če je izdelek res vrhunski in cena ugodna. V večini primerov lahko hitro srečate lastnike aparatur. Žal lahko tudi prijatelje proizvajalca, ki bodo izdelek zelo hvalili tako ustno, kot na lokalnih forumih. Primerjate jih s konkurenco po zvoku, pa boste slišali, koliko teže imajo.Mogoče celo zasledite kakšen izdelek v tujini.
Svetovni proizvajalci:
S svojimi izdelki so se uveljavili v svetu, imajo za seboj zgodovino, berete lahko teste v revijah, forumih, so na sejmih, lahko jih slišite v različnih sistemih, slišite lahko hvale ali graje od različnih avdiofilov, konkurenčnih trgovin, ipd. V večini primerov je urejen servis, lažje se znebite izdelka. Teste v revijah jemljite z rezervo, predvsem v smislu ali je zvok, ki ga iščete v skladu z novinarjevim ter upoštevajte v kakšen sistem je bila aparatura vključena na testu. Velikokrat ljudje preberejo test o dobrih, a ne predragih zvočnikih. Toda prav radi spregledajo, da jih ni poganjal poceni ojačevalnik. In potem kupijo zvočnike, sistem ne igra in seveda takoj zaključijo da je test plačan in revije lažejo.
Različni ljudje imajo radi različne stvari. To pomeni, da so tudi avdio izdelki in rešitve različne. Tu si morate sami najti tisto, kar vam odgovarja. To pa lahko dosežete le s poznavanjem tržišča, ali zaupanja nekomu , ki te stvari pozna. Malce le verjemite trgovcem z dobrim zvokom in dobri vam bodo pomagali priti do konca, da bo zvok vašega sistema tudi res dober. Toda kot vsaka druga stvar, morate se učiti na lastnih napakah, da boste potem lažje vrednotili stvari za vnprej. Ampak pri lastnih napakah morate biti prepričani, kaj je bilo vzrok vašemu slabemu zvoku. Ni nujno, da je vzrok vaša nova aparatura, ampak je lahko vaša stara aparatura, ki je šele sedaj pokazala svoje slabosti. Boljša aparatura vedno ne izboljša zvoka takoj, ampak je šele začetek nadgradnje,ko ji date prave pogoje. Če takoj »paše« v vaš sistem to še ne pomeni, da boste vaš sistem nadgradili, ampak samo spremenili karakter. Nivo pa bo ostal podoben.
Novinarji in revije:
Pišejo o izdelkih in to je edini način, da sploh zvemo o različni svetovni ponudbi. Za njih velja, da morajo vedno pisati o novih izdelkih, ter da imajo različne okuse in izkušnje. Toda v večini primerov so edini, ki preiskusijo največ aparatur in imajo največ izkušenj. Veliko njih je prišlo v posel kot bivši avdio prodajalci ali kot hobi. Seveda se običajno slabih testov ne objavlja. Mogoče je to tudi eden od vzrokov, zakaj se nekatere firme v revijah ne pojavljajo.
Toda , če berete različne revije, berite med vrsticami in upoštevate več testov istega novinarja, potem boste počasi spoznali, skupaj s svojimi lastnimi izkušnjami, kakšen zvok ima določena aparatura in v kakšen sistem paše.Ravno tako boste ugotovili okus novinarja. Lahko jim sledite,ker so običajno kar nekaj let na sceni. Test naj bi vzpodubil vaš interes za določeno aparaturo. Na vas pa je potem preiskus in verjeti ali ignorirati test. Še vedno je prebiranje večjega števila revij najceneši vir kredibilnih informacij.
Internet:
Na njem lahko vsak piše o vsem. Od različnih forumov, internetnih revij, ter seveda tehniških člankov, ter samih reklam proizvajalcev.
Prva težava je, da je težje ugotoviti na kakšnem nivoju je neki pisec. Koliko ima izkušenj. Uradno vsak lahko piše kar hoče. Toda v ozadju je marsikaj. Od prodaje izdelkov, do skritih interesov raznih malih konstruktorjev, ki nimajo denarja, da bi se pojavljali v revijah ali na sejmih. Problem je v tem, da npr. lahko preberete, da nekdo lepo napiše, da je preiskusil veliko aparatur in s to zadnjo je fenomenalno zadovoljen, nekdo drugi pa jo bo pokritiziral, če jo je seveda sploh imel . Če je človek lačen mu vse tekne, če je sit pa je veliko bolj izbirčen. Običajno nimate zgodovine pisca in ali se sploh pojavlja pod pravim imenom, tudi odgovornosti za pisanje ni kot npr. v revijah.
Zato je informacije z interneta potrebno jemati z veliko rezerve- še najbolj uporabni so tehniški opisi. Internet je kot ulica: kazala- rekla.
Seveda boste zvedeli za nove firme in če vas nekatera prepriča, jo preiskusite.
Zaključek:
Pri izbiri aparatur ne hitite, ker po nakupu boste lahko hitro naleteli na še boljšo aparaturo in boste samemu sebi rekli- ja, nisem vedel. Po drugi strani pa, če kupujete predolgo, nikoli ne boste imeli sistema. Zato kombinirajte vse izkušnje kolikor toliko mogoče, ter se odločite.Pozabite na tehniška prepričevanja. Poslušajte končni zvok tistega, ,ki vas prepričuje, tako boste vedeli o čem sploh govori, kombinirajte to s svojim znanjem in informacijami iz revij in interneta. Za tehniška vprašanja se obrnite na proizvajalce ali trgovce. Upoštevajte vašo sobo in okus. Prepričani ste , da boste edino kupili aparaturo le tedaj, ko vas je prepričala v vašem sistemu. Vprašajte se, zakaj toliko menjav aparatur znancev, čeprav so jih predhodno preiskusili doma in so bili prepričani, da to je tisto ta pravo. Če si izposodite aparaturo višjega ranga kot je vaš sistem ne pričakujte čudežev, da bo kar avtomatično popravila vaš zvok , ki ima mogoče drugje težave. Ni vse v preiskusu doma in če paše v vaš obstoječi sistem. Saj ga hočete nadgraditi. Toda rajši delajte manj večjih korakov za boljši zvok, kot pa stopicati v krogu menjajoč aparature, ki zvenijo samo drugače , namesto, da bi bil zvok resnično napredek. Pa še drago je to.
FK