AVALON ISIS
Po raznih forumih pod »High-End« danes tlačijo vsemogoče. Pa saj ni nič čudnega, ko pa je definicij tega pojma skoraj toliko kot avdiofilov... Čeprav se na tem mestu ne bi spustil v razlago kaj vse High-End je, pa je nekaj gotovo. Zelo kakovostna avdio naprava, ki premika meje glasbenega realizma na še višjo raven, nedvomno spada v High-End in po zadnji izkušnji, ki bo opisana v nadaljevanju lahko rečem, da je ena od takšnih naprav tudi zvočnik Avalon Isis.
To, kar sledi ni test, pač pa zelo kratek opis ugotovitev ob večkratnem poslušanju teh zvočnikov v relativno nekontroliranih okoliščinah, nazadnje pred nekaj dnevi v demo sobi prodajalca avdio naprav v Pakracu na Hrvaškem. Tam se nahaja (po mojih informacijah) drugi tovrstni primerek na ozemljih bivše Jugoslavije (prvi je nekje v Makedoniji) in priložnosti za miren in relativno poglobljen preizkus se enostavno nisem mogel upreti.
Priznam, od kar sem prvič slišal zvočnike Avalon pred kakšnimi petnajstimi leti, sem njihov goreč zagovornik in tudi dolgoletni uporabnik – v zadnjih desetih letih sem uporabljal tri njihove modele (Arcus, Eidolon Diamond in sedaj Time), večkrat pa sem imel priložnost poglobljeno poslušati tudi vse ostale modele (največkrat Eidolon, Ascendant in Indra) z izjemo studijskih monitorjev in pa jasno admiralskega modela Sentinel, ki je zelo redka zver. Na hitro, zakaj preferiram prav Avalon? Ker ne poznam drugih zvočnikov s tako koherentno, brezšivno in glasbi verno prezentacijo. Je pa zanimivo, kako se različni vrhunski zvočniki na različne načine približujejo živemu zvoku. MBL X-Treme na primer že na sejmih v Münchnu demonstrira osupljivo sposobnost prenesti koncertni občutek (beri moje poročilo iz M.Ö.C. 2011) in ne morem se otresti vtisa, da za to niso »krivi« samo famozni Radialstrahlerji, ampak tudi ali najprej stolpa z basovskimi enotami. Občutek prostora oziroma dvorane je v veliki meri namreč odvisen tudi od kakovosti reprodukcije basovskega področja in ko sem ob prihodu modela Avalon Time v mojo dnevno sobo mislil, da so v tem pogledu celo boljši od Isisov, me je zadnje poslušanje slednjih postavilo na realna tla, saj ima ta zvočnik kvalitete, ki odstopajo in, ki ga delajo še bolj prepričljivega in vernega reproduktorja živega zvoka.
Ker še nikjer nisem podrobneje opisal zvoka modela Avalon Time, za uravnoteženje tega poročila tistim, ki jih to zanima priporočam, da si preberejo test Roya Gregoryja v HI-FI+ (št. 71), ki je še najbližje mojim izkušnjam in z njegovimi ugotovitvami se skoraj v celoti strinjam. Če pa bi moral v enem stavku opisati svoje mišljenje bi rekel, da je to eden najbolj popolno zvenečih zvočnikov na svetu, ki je raven kakovosti zvoka mojega sistema dvignil za stopnjo ali dve. Seveda so k temu pripomogle tudi druge izboljšave sistema, ki so se zgodile po zadnjem poročilu (članek »Kuzma 4Point + Zanden 1200 Mk2«) – novi Benz LP-S, Zanden 1200 Mk3, Conrad-Johnson GAT, Karan KAM 2000 in Cardas Clear Beyond, vendar je imel pri tokratnem krogu napredka zvočnik poglavitno vlogo.
Nova generacija zvočnikov Avalon, ki je na tržišče prišla pred nekaj leti z malim Aspectom in se je nadaljevala z modeli Time, Transcendent in Idea je v igro prinesla novo kvaliteto, ki je pred tem enostavno ni bilo niti pri njihovih najboljših predstavnikih. Najprej je tu bas, ki je precej bolj energičen, udaren če hočete, poln in gre tudi globje, predvsem pa nova generacija »roka, buta, špona« oziroma bistveno bolje opravi s popularnimi glasbenimi zvrstmi, kot starejše. Moj stari dobri Eidolon Diamond (ki se še vedno proizvaja!) se na primer pri zelo glasni reprodukciji popularnih glasbenih zvrsti enostavno ni počutil preveč dobro. Saj je igral glasno vendar pa se je vedno zdelo, da to »počne« brez kakšnega posebnega navdušenja oziroma kar nekoliko nejevoljno. Time s tem nima prav nobenih težav. Nasprotno. To je pravi rokerski zvočnik, jasno brez pomanjkljivosti, ki bi kvarile sicer pregovorno odličnost reprodukcije klasičnih glasbenih zvrsti, da ne bo kakšnih nesporazumov.
Po zadnji izkušnji v Pakracu sodeč pa zmore »stari« Isis iz rokava izvleči še kakšen adut. Predvsem so me presenetile tri stvari: Najprej je to bila neverjetno verna reprodukcija začetkov in koncev posameznih tonov in to s CD playerjem (!!!) kot izvorom glasbe. Gre za neverjetno realistično poustvaritev treh osnovnih elemetov dinamike vsakega tona – začetni tranzient, trajanje tona in njegovo zamiranje. Vsi trije elementi so bili pri delu Grieg: Peer Gynt (London/Classic Records CSCD 6049) reproducirani s takšno natančnostjo in torej tako realistično, da mi je vzelo sapo. To je recimo ena od izkušenj o katerih sem v preteklosti že pisal. Ko človek sliši nekaj, kar je pri živih izvedbah sicer povsem samoumevno, pri reprodukciji pa nekaj novega, to dvigne letvico zvokovne vernosti in poti nazaj ni več. Ta raven v naslednjem trenutku postane referenčno sidro, po katerem se merijo vse ostale naprave. S tem skladna in dih jemajoča je bila reprodukcija pavk oziroma timpanijev. Jasno in čisto(!) slišni so bili še tako nežni udarci, že skoraj samo dotiki paličic ob napeto membrano. Še bolj pomembno pa je, da je bil neverjetno realistično reproduciran značilni zvok napete membrane na kovinskem telesu brez vsakršnih težav z glasnostjo ali dinamičnimi gradacijami. Zvočnik je z lahkoto opravil tudi z najmočnejšimi in najkompleksnejšimi naleti energije tega inštrumenta! Tu ne gre zato, da bi svoje delo na tem področju pač opravil zelo adekvatno ali kako drugače nadpovprečno. Gre enostavno za dvig ravni glasbenega realizma ali stopnička višje na poti k popolnemu zvoku in slišati kaj takega je fascinantno.
Drugi izstopajoči element je bil zvočni oder. Tako širokega in globokega zvočnega odra moji Time enostavno niso sposobni reproducirati, prav tako inštrumentov ne pozicionirajo tako natančno in strukturirano kot Isis. Zadnja stvar, ki jo moram omeniti pa je, da so bili ti elementi jasno prikazani, čeprav je bil sistem relativno skromen - Gamut CD3, več kot pet let star integrirani ojačevalnik Karan KA I 180 in, če se ne motim povsod, Cardas Golden Reference kabli... Izkazalo se je, da Isis mogoče le ni tako skrajno zahteven zvočnik kar se kakovosti ostalih komponent sistema tiče, kot lahko pogosto beremo, ali pa so bile priključene komponente enostavno tako kakovostne...?! Kasneje smo za potrebe preizkusa glasne reprodukcije rock glasbe priključili še Krell Evolution 600e monobloke in Audio Research Reference 5 linijski predojačevalnik, vendar je lastnik poudaril, da je preizkusil veliko število ojačevalcev in predojačevalcev, a Karan je vedno zvenel najbolje. Ne bom trdil, da je KA I 180 povsem pokril potrebo Isisov po moči (kaj večja moč prinese sta kasneje pokazala Krellova monobloka), vsekakor pa se ni nikoli zdelo, da bi bil ojačevalec podhranjen. Kljub temu si ni težko predstavljati, kaj bi se zgodilo, če bi v ta sistem vstavili Karan KAM 2000 ali celo ASI Grand Mono...
No, kakorkoli, Isis pa kljub vsemu nimajo elementa značaja nove generacije Avalonov - torej lahko igrajo res ZELO glasno, nepopačeno in kontrolirano, vendar kljub temu ne tako sproščeno, osvobojeno in s takšnim entuziazmom do »rokanja« kot Time. Ta lastnost me je pri Avalonovih zvočnikih sicer vedno malce motila, vendar jo številne druge kvalitete z lahkoto nadomestijo. Da pred leti kupim Time sem se odločil zavestno, prav zaradi dejstva, da gre za prvi »full range« model nove generacije. Ali bi se po tej izkušnji torej odločil za Isis, če bi imel še eno možnost? Danes gotovo ne, še pred nekaj leti pa zelo verjetno... Moj pristop k nakupu avdio naprav je tudi, da nikoli ne kupujem modelov, ki gredo proti koncu svoje življenske poti (v High-Endu je to od 5. do 8. Let, seveda pa so tudi izjeme...) in že sedaj se mi cedijo sline, ko pomislim, kaj bo prinesel Isis nove generacije, verjetno z novim imenom in, ki bo po vsej verjetnosti uporabljal nov, revolucionaren Accutonov srednjetonec (na njihovi internetni strani ga v tem trenutku še ne morete videti...), mogoče tudi visokotonec, mogoče že z diamantno membrano...
Trgovec z avdio opremo (Robertoshop - http://www.robertoshop.hr/), ki mi je omogočil ta prisluh, bo organiziral tudi uradno predstavitev zvočnikov Avalon Isis in sicer v soboto 16.6.2012 v demo salonu na naslovu Trg bana Josipa Jelačića 9 v Pakracu in takšne priložnosti ne bi smeli izpustiti. Upam samo, da boste tudi vsi ostali lahko slišali vse tisto, kar sem jaz... Mislim, da bodo natančnejše informacije o tem dogodku kmalu objavljene na strani My Audio Shop (http://www.myaudioshop.si/domov/).